מהי תגית קנוניקל

תגית קנוניקל שכפול תוכן והקשר ביניהם

תוכן עניינים

קנוניקל – מהי תגית זו ולמה היא משמשת?

מכירים את הבעיה שיש לכם ריבוי עמודים ואז מופיעה לכם התראה של תוכן משוכפל? ואתם יושבים וחושבים איך לעזאזל זה קרה ומה עושים עכשיו לפני שתקבלו ענישה מגוגל או שלפתע תראו ירידה בכניסות או בכמות החשיפות של הדף במנוע החיפוש? זוהי שאלה עימה מתמודד מקדם אתרים מקצועי (וגם יודע את הפתרון  😉).

אז אי שם בשנת 2009 החליטו מנועי החיפוש הגדולים הכוללים את יאהו גוגל ובינג, לאמץ תגית המשמשת כהמלצה בלבד, שמטרתה ליצור סדר בבלאגן בנושא של שכפול תוכן באתר.

פירוט על תגית קנוניקל

תגית Canonical היא למעשה סוג של  מקטע קוד Html בדף המסייע לזחלן להבין מהי כתובת הURL המועדפת של אותו הדף. לכאורה פשוט, בפועל קצת יותר מורכב ומיד אסביר מדוע. תגית הקנוניקל מודיעה לזחלן מיהו דף האב הראשי של אותה התוצאה.  מדוע? מכיוון שהרבה מאוד פעמים יש נטיה למערכות ניהול תוכן התוכן השונות (כן, כולל וורדפרס) לשכפל עמודים, וזאת מבלי שבכלל היינו ערים לכך.

הרבה פעמים לדוגמה, במיוחד באתרי איקומרס שיש להם הרבה מאוד מוצרים זהים אך עם פרמטרים שונים (לדוגמה גודל, צבע, משקל וכדומה) מציגים למעשה את אותו הדף, כאשר בפועל משתנה כל הזמן רק פרמטר אחד. המשמעות היא למעשה שכפול תוכן!

שכפול תוכן וההתייחסות אליו  

שכפול תוכן- תוכן משוכפל

מנועי החיפוש הגדולים וגוגל בראשם, אינם אוהבים תוכן משוכפל. יש לכך סיבות רבות, אך בגדול אם נצלול לעמוק נבין כי שכפול של תוכן מהווה סוג של זלזול הן בגולש והן במנוע החיפוש ש"עבדו עליו" עם תוכן נוסף, דומה, שבוצעו בו שינויים מינוריים (לדוגמה שינוי בצבע של המוצר). גוגל, לא אוהבים שכפול תוכן! הם כל כך מתנגדים עד כי דפים דומים יכולים לגרום לענישה. הענישה יכולה להתבטא באזהרה ולאחר מכן גם הורדה ברמת החשיפה של הדף ופגיעה בדירוג הדף בתוצאות החיפוש.

לכן, חשוב במהלך קידום אתרים לבחון האם יש באתר תוכן משוכפל ולנסות להימנע ממנו עד כמה שניתן.

הגישה לטיפול בתוכן משוכפל

בגדול לתוכן משוכפל יש 2 גישות מקובלות:

הראשונה– לשים תגית Canonical המצביעה על דף האב

השניה– לבצע הפניה 301 מהדף המשוכפל לדף האב.

אתרי מסחר, שבהם הפרקטיקה מבוססת לדוגמה על המון פרמטרים ומשתנים של גודל, צבע, צורה וכדומה, אינם יכולים להרשות לעצמם שיהיה להם רק דף אחד עם פרמטר אחד שיסרק! לכן, הפעולה ההגיונית והמתבקשת היא לשים תגית קנוניקל לדף האב- הדף הראשי של המוצר לדוגמה.

תגית הקנוניקל, מצביעה על דף האב ולמעשה מעניקה לגוגל הצצה לגירסה המקורית, תוך אמירה ש"אנחנו מודעים לשכפול התוכן, אך זהו המקור והדף הראשי של המוצר". המלצה זו אינה מחייבת את מנועי החיפוש והיא כאמור המלצה. אך מנגד מדובר בתגית חשובה ביותר מכיוון שהיא למעשה מסמנת למנועי החיפוש לאיזה דף להתייחס כדף אב (בלי קשר להיררכיה של הדפים או מבנה האתר), ובכך גם מונעת יצירת הפניה 301 קבועה אשר למעשה מבטלת את כל דפי הפרמטרים והמשתנים של אותו המוצר.

כאשר יש ריבוי של דפים (של אותו המוצר לצורך הדוגמה וההמחשה) המפנים לאותו דף אב, הזחלן חוזר תמיד לאותה הנקודה וממפה את העמודים בצורה נכונה יותר ובכך מונע שכפול תוכן. כל הדפים המשוכפלים של המוצר הספציפי שיש לו משתנים רבים, מצביעים על עמוד אחד וזהו למעשה העמוד הראשי והחשוב ביותר מבין כל עמודי הפרמטרים שנוספו באתר.

הגדרה דיפולטיבית של קנוניקל ומתי כדאי לשנות אותה

תוכן משוכפל- duplicate content

הרבה פעמים בעלי אתרים משתמשים בתוספי קידום שונים- שזה מעולה! מה שלפעמים הם לא ערים אליו, היא העובדה כי ברירה המחדל של התוסף היא לייצר תגית קנוניקל לדף עצמו. כאשר מדברים על אתר תדמית זה דיי הגיוני, והסיכוי לשכפול תוכן (אלא אם ביצעתם העתקה או A/B TESTING) הוא נמוך או אפסי. אבל מה קורה כאשר לדוגמה, יש לכם בלוג המכיל מספר עמודים?
מה עושים כאשר יש עימוד גם בקטגוריות שלכם הודות לעובדה שיש באתר הרבה תכנים איכותיים?

שינוי התגית

אז כאן, חשוב לזכור כי בכל מקום שיש לנו ריבוי עמודים, חשוב לבצע שינוי בתגית הקנוניקל, על מנת שמנועי החיפוש לא יחשיבו את התוכן שלכם כספאם.
יש לגשת להגדרות של הדף ותחת השדות של הSEO לבחון האם ניתן להוסיף תגית קנוניקל משלכם.

לדוגמה בתוסף הקידום המעולה שאני מרבה לעבוד איתו- Yoast צריך לגשת לשדה מתקדם (או ADVANCED) ואז יפתחו לנו שדות נוספים שאחד מהם מגדיר את תגית הקנוניקל. כעת נזין את התגית של הדף הראשי (לדוגמה הדף הראשי של הבלוג שיש לו הרבה עמודים) ולסיום לא לשכוח לשמור את השינויים.

מתי אפשר ומומלץ להגדיר קנוניקל

  1. בדפי מוצרים עם פרמטרים (גודל צבע צורה וכדומה)
  2. בעמודים שעושים להם בדיקות (A/B TESTING)
  3. בקטגוריות שיש להן עימוד:
    א. בלוג
    ב. קטגוריה א
    ג. קטגוריה ב
  4. בעמודים עם תוכן שלנו הנמצאים מחוץ לאתר שרוצים להימנע משכפול תוכן

אני מקווה שמאמר זה עזר לכם מאוד. אודה לכם את תוכלו לשתף ולהפיץ- זה עוזר לי לגדול ולייצר עבורכם תכנים איכותיים נוספים.

3.4/5 - (5 votes)
מוזמנים לשתף את התוכן
אבישי קמינר

אבישי קמינר

עוסק בשיווק דיגיטלי כ 6 שנים בדגש על קידום אורגני משנת 2007. חי ונושם תוכן, לועס אנליטיקס וסרץ' קונסול לארוחת צהריים, ובזמן הפנוי כותב לבלוג שלי ;) אוהב ללמוד ולהתמקצע בתחום הכי דינאמי באינטרנט. נשוי לעידית +2. מתגורר ביוקנעם המושבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן