chat gpt ומדוע לא מומלץ להשתמש בו

כל הסיבות שלא להשתמש בChat GPT

תוכן עניינים

מדוע לא להשתמש בכלי לקידום האתר שלכם

הבאזז של Chat GPT

קידמה טכנולוגיה הן ללא ספק שתי המילים המובילות כיום בעולם המודרני. היות ואנחנו חיים בעולם דינאמי שבו יעילות נדרשת יותר מתמיד, וקידמה הולכת יד ביד עם טכנולוגיה, הרי שיש לנו מתכון מנצח להתעלות הטכנולוגיה כערך עליון. בשנה האחרונה הפך Chat GPT את העולם על פיו, ויצר סערה מאוד גדולה ובאזז שלא היה כמותו מאז אולי המצאת האינטרנט 😊. אם יש טרנד או תפוח אדמה לוהט במיוחד, שכולם נוהרים אליו בהמונים זהו ללא ספק Chat GPT. כעת, עולה השאלה למה? האם מדובר בטרנד חולף או במהפיכה של ממש? ואיך זה ישפיע על קידום אתרים (שהרי זהו הנושא המרכזי של בלוג ואתר זה) וכיצד זה ישפיע על העולם לא רק ברמת המיקרו, כי אם גם ברמת המאקרו?

מהו למעשה Chat GPT?

אם בוחנים היטב ניתן לזהות כי מדובר בסך הכול בצ'אט תמים לכאורה, אליו מופנות שאלות ומתקבלות תשובות חכמות ואולי אפילו מצוינות. אבל… מאחורי המקלדת לא יושב איזה גאון שמספק למשוחח עימו תשובות. לא, מדובר בתוכנה חכמה המבוססת על AI Artificial Intelligence ובעברית- בינה מלאכותית.

"הכלי החכם הזה שפותח על ידי חברת Open AI, מבוסס על בינה מלאכותית המבוססת על מודלי השפה הגדולים והמאומן להשתמש הן בלמידה מונחית והן בלמידת חיזוק"- ויקיפדיה.

התוכנה למעשה סורקת את הרשת ומכילה כמויות עצומות של מידע במגוון רחב ביותר של תחומים.

הכלי הטכנולוגי המתקדם הזה, מסוגל לענות ולדבר כמעט כמו בן אדם, ולבצע משימות ולהעניק תשובות כמו שאולי מעט מאוד אנשים יכולים לספק לנו, ואליהם (אותם מומחים) יהיה לנו קשה להגיע ולתקשר.

הצ'אט נותן מענה טכנולוגי לצורך שקיים כבר שנים, מדבר ועונה בצ'אט בצורה אנושית למדיי, הוא יכול להעניק למשתמש תשובות עמוקות יותר ככל שהמשתמש מחדד יותר לעומק את השאלה, ובכך להיכנס לעומקים ורבדים מדהימים, שיכולים לפעמים גם להכות את המומחים בתדהמה.

יתרונותיו של הכלי- הגורמות לפופולריות שלו בעולם

יש לכלי זה לא מעט יתרונות- וזו לדעתי, הסיבה המרכזית שבגינה הוא זוכה לפופולריות ולהמון פרגון, תשבוחות, עליה במספר המשתמשים שלו בכל חודש, והפיכתו בתוך 4 חודשים מהשקתו לשירות, מעידים על כוחו העצום ורמת הפופולריות שלו בעולם.

 כלי זול-  שעובד ללא משכורת

אם יש תכונה שאנשים אוהבים במיוחד היא מתן שירות ובחינם- ללא עלות! כן, צ'אט GPT יכול לשמש ככלי עבודה מטורף, שעובד עבורכם ומעניק לכם תשובות או בונה עבורכם מצגות שלמות, תכנים, מודלים ועוד- וכל זה ללא עלות!!! אז יש לכם עובד נוסף, שלא צריך לשלם עליו משכורת. עכשיו אם נדייק, ונרצה את הגירסה העדכנית של הכלי, היא כבר בתשלום, ועדיין, לא ברמת שכר של עובד במשרה מלאה.

יעיל במיוחד

בהיותו כלי חד ומדויק, הכלי מסוגל לבצע פעולות ברמת יעילות גבוהה במיוחד. למשל הכלי מסוגל לתקן שגיאות בקודים באתר או בתוכנות, לבצע התאמות ולעשות גם הגהה לתוכן שלכם שיראה בצורה מרשימה. יותר מזה, תנו לו נושא וראשי פרקים והוא גם יכתוב את התוכן עבורכם. יש יותר טוב או יעיל מזה? כנראה שלא… אבל גם זה נתון לויכוח- ועל כך ארחיב בהמשך.

חכם ומציג פתרונות מהירים

כלי זה מדגים בצורה מבריקה כיצד שימוש נכון בשפה, תוך שימוש מבריק בטכנולוגיה מתקדמת  והנגשת התוכן למשתמש, הופכים אותו לחכם במיוחד.
רמת  הניתוח של הכלי והיכולות שלו הן גבוהות, והוא כלי בינה מלאכותית חכם שללא ספק מרשים את כל מי שמשתמש בו. אין ספק שחברת האם של הכלי OPEN AI עשתה עבודה מרשימה ביותר בנושא זה. Chat GPT מעניק למשתמשים שלו תשובות מהירות ופתרון מהיר לבעיות גם כאלה מורכבות, והכול בצורה ידידותית וחברית ושימוש בשפת אדם, פשוטה, נעימה, ולא מתנשאת.

לא מתלונן או מבקש העלאה בשכר

אם דיברנו על חינם בתחום העבודה, הרי שמדובר במכונה חכמה, מהירה ויעילה במיוחד. זוהי מכונה המסוגלת לעבד מידע ונתונים ולבצע עבורנו משימות קשות ומורכבות, וכל זאת ללא שמץ של תלונה, עייפות או בקשת העלאה בשכר על המאמץ. הנחת היסוד שלי היא שגם תכונה זו, מוערכת במיוחד בקרב בעלי עסקים. האם יש לכך השלכות עתידיות? גם על זה אדבר בהמשך בהקשר של קידום אתרים והסתכלות רחבה יותר ברמת המאקרו.

מחליף בקלות את כל כותבי התוכן של האתר

Chat GPT כאמור, הנו בעל יכולות סמנטיות מופלאות, במיוחד כאשר מדובר בשפת האם שלו- השפה האנגלית. הכלי הזה מסוגל לייצר עבור כל אתר, תוכן דיי מטורף, המסוגל להחליף כמעט כל כותב תוכן שתיעזרו בו, לכתיבת התכנים באתר שלכם. גם כאן יש הסתייגויות באשר לרמת המומחיות שהכלי מסוגל להציג, אבל בגדול, הכלי מציג יכולות מרשימות ביותר באנגלית, שילכו וישתפרו בהמשך גם לשפות נוספות.

ניתן להיעזר ב Chat GPT לייצר אוטומציה ותוכן בלחיצת כפתור

אם מסתכלים על ההווה, יש היום כלים, המנצלים את היכולות של Chat GPT על מנת לייצר אוטומציה לתכנים בלחיצת כפתור אחת. אם דיברנו על טכנולוגיה והתייעלות- הרי שיש פה אמירה חזקה ומהפכנית בנושא זה, כזו שיכולה לשנות את העולם ולייצר מהפיכה חדשה חזקה וגדולה יותר מהמהפכה התעשייתית.

קלאס באפס מאמץ!

אז נסכם שניתן לקחת את הבינה המלאכותית הזו ולייצר באמצעותה קלאס באפס מאמץ! צריך טיפה להכיר את הממשק, לשאול שאלות ארוכות ומדוייקות, והרי לכם מתכון לכלי יעיל, חינמי (או יחסית זול- תלוי איך מסתכלים עליו) שמעניק לכם את כל הפתרונות לעסק שלכם.

וכאן מסתיימות התשבוחות

מטרת מאמר זה היא לא לשכנע אתכם מדוע כדאי להשתמש בכלי, להיפך- מדוע למרות כל היתרונות המעולים שאם הגעתם עד לכאן וקראתם, תבינו שלא מומלץ להשתמש בו- בטח שלא לקידום האתר שלכם, ופחות להשתמש בכלי כתחליף אנושי. אם אתם מוכנים טיפה לפתוח את הראש לחשיבה קצת שונה, אני מציג בפניכם את החסרונות, או הרעות החולות של הצ'אט שכבש את העולם בסערה, ועלול לגרום לקריסת האתר שלכם. אז בואו נצא לדרך.

 

כל הסיבות מדוע לא כדאי להשתמש ב Chat GPT לקידום האתר שלכם

בינה מלאכותית CHAT GPT

סיבות אתיות והומניות שבעיני מאוד חשובות

 

הוא לא אתי לקידום אתרים מהפן האידיאלי

העובדה שכלי מסוים יכול להחריב ענף שלם של בני אדם בלחיצת כפתור, נתפסת בעיני כבעייתית. אני מדבר כרגע על הפן ההומני וגם על החיבור האנושי. למכונה יש יתרונות עצומים והיא ללא המגבלות של בני האדם. מצד שני, ישנם תחומים שאולי יכולים לזכות לעדנה, אך יכולים להחריב ענפים שלמים בהיווצרו של תחליף רובוטי שאינו אנושי, כתחליף לקידמה האנושית.
יש פה המון נושאים של אתיקה ושל שליטה של מכונה על עתיד האנושות. זה עמוק מאוד, אבל בהחלט חומר חשוב מאוד למחשבה, עד כמה כדאי שבוטים או מכונות חכמות כאלה צריכות להיות מעורבות בתהליכים של התפתחות על חשבון ההומניות והאנושות. 

 

הכלי פוגע בפרנסה של אנשים

מעבר לעובדה שהצ'אט הוא כלי חכם ומתקדם שמסוגל לבצע מטלות רבות, וגם מורכבות, הוא קודם כל פוגע בפרנסתם של אנשים רבים. אם נחשוב לרגע לעומק, נוכל להבין כי הקידמה הטכנולוגית עשויה לגרום לניוון חברתי, הומני ולפגיעה כלכלית בפלחים גדולים בשוק. אנשים עשויים לאבד את פרנסתם, דבר שמשליך ומשפיע בצורה ישירה על גורל האנושות ולאן מועדות פניה.

גם התקדמות וקדמה, צריכים להתבצע בצעדים קטנים וזהירים, מכיוון שאלה בהיעדר כיוונון נכון, עלולים לגרום להרס וחורבן של החברה האנושית ואף לגרום למפגעים גדולים יותר (וכבר ראינו דוגמה כיצד צ'אט ג'יפיטי איים לחשוף נתונים של אדם מכיוון שחש מאוים והיה תוקפני כלפיו).

מדובר בכלי חכם עם יכולות מתקדמות שיכול להסב לא מעט נזק בהתחשב בנתוניו ויכולותיו הטכניות.

 

השפעות שליליות על הקידום האורגני של האתר שלכם

הפרת זכויות יוצרים

זכויות יוצרים

אחד החסרונות הבולטים של צ'אט GPT הוא  העובדה שהבינה המלאכותית שואבת המון מידע מאתרים שונים באינטרנט. למעשה, היא "גונבת" את התוכן של אתרים אחרים, ומגישה את התוכן לגולש בצורה מאוד יפה מאורגנת ואסתטית. לקיחה של המידע, ללא כל קרדיט למקור, היא גניבה והפרה בוטה של זכויות יוצרים. אז יש פה מן הבעייתיות ברמה האתית. פעם ראשונה אתם מקבלים מידע מעולה השייך למקור כלשהו ברשת, ופעם שניה הצ'אט אפילו לא טורח לציין מאיפה המקור ובחינת אמיתותו.

יש לא מעט אנשים שלוקחים את פיסות המידע המתקבלות מהכלי, ומשתמשים בהם באתרים שלהם. בכך, יש עבירה של גניבת זכויות יוצרים וכן סכנה לענישה מגוגל בגין שכפול התוכן. לא ממש היבט חיובי לכלי העילאי.

 

יש בתכנים שלו סכנה של שכפול תוכן

כפי שציינתי קודם, יש לא מעט אנשים הנעזרים ב Chat GPT ליצירת תכנים לאתרים שלהם. חלקם כלל לא מודעים לסכנה של תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים וכן הענישה בגין שכפול תוכן מגוגל. נכון, יש דרכים לבדוק את זה לדוגמה הכלי של קופיסקייפ שמטרתו לזהות האם העתיקו את התוכן שלנו ממקור כלשהו. אבל השורה התחתונה היא שהחיסכון, עלול להוביל לנזק כלכלי משמעותי גם בגין תביעה וגם בגין ענישה של מנוע החיפוש הגדול והחזק בעולם. האם זה שווה את זה? בעיניי לא, אבל יש רבים שיחלקו עלי. ימים יגידו האם הפונקציונליות של הצ'אט מועילה לקידום אתרים. בעיני זה מזיק!

בגדול לדעתי, הכלי עלול לגרום לנזק משמעותי לאתרים מקודמים, בעיקר  בגלל שימוש לא נכון בכלי הזה. אם רוצים להיעזר בו- זה משהו אחר ואולי אפילו מבורך, שכן הכלי נותן רעיונות מעולים, שפה עשירה וחומר מאורגן ומסודר למופת. בכל מקרה של שימוש בכלי, נדרשת עריכה של התוכן. השתמשו אך ורק ברעיונות ולא בתוכן כמו שהוא כתוב שכן ברוב המקרים הוא מועתק, נלקח ללא רשות מאתרים אחרים, ועלול לגרום לענישת האתר שלכם.

 

הוא לא באמת מקורי

להערכתי, בשלבים אלה, שהם שלבים דיי ראשוניים, בלי אינו באמת בעל חשיבה מקורית או חשיבה מחוץ לקופסה. הוא בעיקר מבין את הבקשה שלכם, יודע לעבד אותה, לסרוק את הרשת על מנת להציג את התוצאה המותאמת לבקשתכם. את כל המידע הוא מסוגל לתמצת יפה ולארגן אותו, ולפלוט אותו עבורכם בצורה של צ'אט או מאמר שנראה מאוד יפה ומרשים.

ייתכן שהעובדה שאני רואה בצ'אט רק כלי עזר, מונעת ממני לראות מקוריות כלשהי? יתכן ואני טועה. עם זאת מדובר בבינה מלאכותית שנמצאת בתחילת דרכה ולא הייתי בונה על רמת יצירתיות גבוהה, שלא לדבר על מקוריות.

 

הוא לא מומחה בתחום

תמונת אילוסטרציה של מומחה ואוטוריטה

אחד הפרמטרים המבדילים אתר אחד משני היא רמת המומחיות של כותב התוכן שלו. אם יש כותב תוכן, או שהבעלים של האתר הוא אוטוריטה מוערך ומוכר בתחומו, התוכן שהוא כותב, לרוב ייראה אחרת מאשר של אתרים רגילים או מקודמים (שלהם יש כותבי תוכן מטעם, הכותבים את התוכן עבורם- שזה מעולה). אמנם ל Chat GPT יש יכולת מופלאה לכתוב טקסטים שנראים מאוד מרשימים ומקצועיים כלפי חוץ, אך הם לא מסוגלים לדעתי, להגיע לרמה של מומחה בתחום. המשמעות היא- עוד תוכן רגיל לאתר (היזהרו משכפול תוכן!)

 

מנוע החיפוש של גוגל יודע לזהות תוכן של בינה מלאכותית

אחת הסיבות שהכלי Chat GPT לא באמת מטריד את גוגל, היא העובדה שגוגל מסוגלים לזהות תוכן שנכתב בידי מכונה. יש האומרים כי ישנה טביעת אצבע או סממן שניתן להסירו ואז גוגל לא יכולה שוב לזהות שזה תוכן שכתבה בינה מלאכותית. אציין מניסיון כי בכל הפעמים שגוגל החליטו להיכנס בנושא מסוים לעומק, הם עשו זאת ביעילות מפתיעה ובעוצמה.

מזכיר כי מנוע החיפוש של גוגל מבוסס על בינה מלאכותית כבר משנת 2013 מאז הציגו את עדכון יונק הדבק (Hummingbird) לעולם ואחרי את השדרוג של מנוע החיפוש בשם Google BERT update שבא לשנות את הדרך בה מתמודד מנוע החיפוש של גוגל עם מיליוני שאילתות, ולשפר את התוצאות המוצגות בצורה אוטומטית והרבה יותר מתוחכמת המבוססת על הבנה סמנטית של התוכן והשאילתה.

המשמעות היא שאולי כעת האתר שלכם אם השתמשתם בתוכן שנכתב בידי AI יחזיק ואף ידורג, אך יתכן מאוד כי בהמשך, גוגל יפתחו כלים שיזהו אותו ויענישו את כל "כותבי התוכן" של הבוטים. כך, עשוי לחלוף עידן של תוכן הבינה המלאכותית מן העולם (ממש כמו שהיה בעידן הספינרים שהיו לוקחים מאמר אחד ומשכתבים אותו לעוד 20 מאמרים שונים או יותר).

סיכום

עולם הSEO הוא עולם מרתק ואולי התחום הדינאמי והמשתנה ביותר מבין כל התחומים שיש בדיגיטל. בעלי אתרים וגם מקדמי אתרים, צריכים לברך את הקידמה שיכולה לסייע להם, אך מצד שני להיזהר כשמאמצים אותה לחיקם. יש משהו מרתיע מאוד הן מבחינת המשמעות ההומנית של שימוש בAI לצרכים העסקיים, וגם ברמה המקצועית של קידום אתרים- שבו אתם יוצאים נפסדים.

לא, אני לא נגד הקידמה וגם ממש לא מתנגד לטכנולוגיה. כל מה שחשוב לי הוא שאנשים מעבר להתלהבות החינמית, יהיו מסוגלים לראות את התמונה המלאה, כולל יתרונות וחסרונות, ויקבלו את ההחלטה הטובה והמושכלת ביותר עבור העסק שלהם.

אהבתם את התוכן? אודה לכם אם תעשו לייק ותשתפו- זה עוזר לי לגדול ולייצר עוד תכנים איכותיים בבלוג.

Rate this post
מוזמנים לשתף את התוכן
אבישי קמינר

אבישי קמינר

עוסק בשיווק דיגיטלי כ 6 שנים בדגש על קידום אורגני משנת 2007. חי ונושם תוכן, לועס אנליטיקס וסרץ' קונסול לארוחת צהריים, ובזמן הפנוי כותב לבלוג שלי ;) אוהב ללמוד ולהתמקצע בתחום הכי דינאמי באינטרנט. נשוי לעידית +2. מתגורר ביוקנעם המושבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן