הפרמטרים לדירוג אתרים של גוגל נחשפים

פרמטרים לדירוג אתרים- אלה שייעלמו ואלה שהתווספו

תוכן עניינים

בימים האחרונים גוגל הוציאו עדכון לגבי פרמטרים שהיו בעבר משמעותיים לדירוג אתרים וכאלה שזכו להתייחסות כפרמטרים בעלי משמעות בדירוג אתרים במנוע החיפוש של גוגל. בד בבד ובאותה הנשימה, גוגל למרבה הפלא גם חשפו חלק מהפרמטרים החדשים שעשויים להשפיע על דירוג האתרים מעתה ואילך.

להבנתי יש לקחת בחשבון כי עצם העובדה שגוגל חושפים חלק מהפרמטרים החדשים, מראה לבעלי האתרים כמו גם למקדמי האתרים, מהו הכיוון אליו שועט מנוע החיפוש החזק בעולם. חשיפה שכזו שהיא צעד אולי יוצא דופן מצידה של גוגל, מעיד על הרצון של גוגל "ליישר קו" עם בעלי האתרים והמשווקים, על מנת לייעל, למטב ולשפר את תוצאות החיפוש של גוגל. מכיוון שיש לכך השלכות כלכליות משמעותיות הן מצד גוגל והן מצד המשווקים, במיוחד לאחר כניסתו של CHAT GPT, ככל הנראה בגוגל הפנימו שאם כל המידע ימשיך להיות חבוי, הדבר ינגוס בהכנסותיהם מפרסום, ויפגע כלכלית גם בחברה ובמנוע החיפוש שלה.

עצם העובדה שגוגל חושפת את הקלפים ומאפשרת הצצה, גם אם חלקית, לפרמטרים שהיא מייחסת להם חשיבות, יש משמעות גדולה לגבי התפתחות מנוע החיפוש בעתיד הקרוב וגם לטווח הארוך.
חשוב לזכור כי המידע המשוחרר מהחברה הנו רק "פירורים" ושבבי מידע, שאמורים להעניק למקדמי האתרים כיוון חשיבה חדש, ובכך למטב את התוכן שישרת בצורה הטובה והמועילה ביותר (ע"ע עדכון התוכן המועיל) את מנוע החיפוש שלהם. אז בואו נצלול רגע  למידע שגוגל מוכנה לחשוף, ונראה כיצד ניתן להיעזר בו לטובת השיווק והקידום האורגני של האתר שלכם.

הפרמטרים שגוגל מסירים

גוגל האמינגבירד- יונק הדבש

יונק הדבש היה המהפיכה הגדולה ביותר אולי של גוגל בתחום הבינה המלאכותית שהחלה לפני כ 10 שנים. גוגל רכשו חברה המתמחה בבינה מלאכותית (AI) על מנת שיכולו להיעזר במכונה המשוכללת כך שתוכל על בסיס סמנטי, לסרוק, לקרוא ולהבין עד כמה התוכן בכל אתר הוא איכותי. מאז, השיטה הלכה והשתכללה, כך שכיום גוגל משתמשת בכלים מתקדמים שלעניות דעתי והבנתי מבוססים על יונק הדבש, אך כעת, מכיוון שיונק הדבש כבר בן 10 ומיושן, הם פשוט מאוד מוציאים אותו לפנסיה.

מערכת דירוג אתרים המבוססת על ידידותיות למשתמש במובייל

אם לשפוט את גוגל מניסיוני בשנים האחרונות, יצא לי להיתקל לפחות בכמה אתרים שלא היו מספיק ידידותיים למובייל, ועדיין זכו לדירוגים לא רעים. ההבדל הגדול היה תמיד דווקא לא בידידותיות של האתר כמו מהירות הטעינה שלו- שהיתה קריטית לקידום. בשנים האחרונות, שמו לעצמם לדגש כל בעלי האתרים- במיוחד אלה שבונים אתרים חדשים, על הקפדה שיהיו ידידותיים למשתמש במובייל- ולו רק בשל העובדה שלעיתים תנועה ניכרת מגיעה הרבה יותר מהמובייל ופחות מהדסקטופ. האם זו הפתעה שמובייל פריינדלי ירד מהפרק? לא לגמרי, מכיוון שנתקלתי באתרים איכותיים שלמרות שהיו דסקטופ פריינדלי, עדיין זכו לעדנה. עם זאת, ממה שהתרשמתי בשנים האחרונות, גם אלה שלא היו מותאמים למובייל והופיעו במיקומים גבוהים, היו אתרים בנישות לא הכי תחרותיות.

עדכוני פינגווין ופנדה

עדכון פנדה

עדכון פנדה נועד לזהות תוכן איכותי. בעוד שבשנים קודמות כמויות התוכן הגרוע שכלל דחיסת מילות מפתח על מנת להיות מדורגים, ותוכן שעבר ספינינג (משכפל תוכן) או במקרים גורעים תוכן מועתק או משוכפל, הגיע עדכון פנדה שבא לשים לזה סוף! העדכון ידע לזהות תוכן איכותי ותוכן שהוא תוכן דל ורדוד. בהמשך הצטרף לחברה גם יונק הדבש- המבוסס על בינה מלאכותית, ומאז הניפוי של אתרים בעלי תוכן ירוד החל לקבל תפנית במנוע החיפוש. תוכן מקורי זכה להערכה ודירוגים, בעוד שתוכן מועתק, משוכפל, תוכן שעבר ספינינג ירד  במיקומים ונקבר בתוצאות החיפוש ולעיתים גם ספג ענישה קשה מצידה של גוגל.

עדכון פינגווין- עדכון הקישורים הקטלני ביותר

פינגווין היווה למעשה עדכון לזיהוי של חוות קישורים חיצוניים שלהן היתה מטרה אחת בלבד- להטות את תוצאות מנוע החיפוש של גוגל, ולחזק אתרים שברובם היו אתרים נחותים. כל זאת בניגוד להנחיות והקווים המנחים שפירסמה גוגל. לכן, חוות השרתים זוהו, אתרים נענשו והתרסקו מאלפי ולעיתים מאות אלפי כניסות ל0. עדכון פינגווין היה ללא ספק העדכון הטראומתי ביותר שידעה תעשיית הקידום האורגני, ומאז חוות השרתים חוסלו, וכיום אנשים משתמשים בדרכים אחרות ומתוחכמות יותר על מנת לבנות פרופיל קישורים לאתר (אם כי שוב, הדבר מהווה הפרה של הקווים המנחים של גוגל שעוצמת עיניים עד למכה הבאה).

הסרת עדכוני פנדה ופינגווין הם בהחלט מתקבלים על הדעת מכיוון שכיום יש לגוגל כלים הרבה יותר יעילים וטובים לזהות אתרים איכותיים. אולי תופתעו לקרוא, אבל אתרים איכותיים אינם בהכרח אתרים שמקבלים קישורים (להוציא קישורים טבעיים שהמשתמשים יוצרים בעצמם). כיום לגוגל יש יכולת פנומנלית ושימוש בכלים של בינה מלאכותית, להבין את נושא האתר, איכותו, אילו קישורים הוא מקבל, זיהוי של קישורי העוגן, וזיהוי ניסיון מניפולציות באמצעות קישורים על מנת לנסות לשפר את דירוג מילות המפתח. אנחנו ברמה של AI שיודע לחלק הוראות לזחלנים ולתת הוראות מדויקות ולאסוף, לעבד, לנתח ולבסוף לקבל החלטות לגבי איכות האתר ועד כמה הוא ראוי להופיע בתוצאה כזו או אחרת. לכן, ההוצאה של פינגווין ופנדה- כלל אינה מפתיעה והיא לעולם תישאר ותיחקק במוחם של מקדמי האתרים הוותיקים שחטפו מהלומה קשה אי שם בשנת 2011-2012.

אתרים מאובטחים

מערכת אבטחת אתרים להבנתי מתבססת על SSL. הרעיון המקורי של גוגל היתה להעניק ביטחון לגולש ומניעת גניבת נתונים אישיים או פרטים של משתמשים הגולשים באתר ובצעים בו פעולות. למעשה גוגל העניקה עדיפות לכל האתרים שיש להם SSL על פני אלה שאין להם פרוטוקול מאובטח, ולו רק בשל ההגנה על פרטיות המשתמש. גם היום ניתן לראות כיצד גוגל מקפידה לשמור ולוודא שאתרים מאובטחים יקבלו תיעדוף על פני אלה שאינם מאובטחים. עם זאת ייתכן שכיום הודות לטכנולוגיה ואבטחת המידע הקיימת בשרתים, החליטה גוגל להקל גם על אתרים שאין להם SSL ושיש להם מידע איכותי.

דווקא זניחה של פרמטר זה נתפסת בעיני כבעייתית ואף מעט לא אחראית מכיוון שכמו שלגוגל חשוב שחוויית המשתמש תהיה ברמה הגבוהה ביותר, לא הייתי מצפה שפרמטר זה לא ישפיע על הדירוגים, שכן נעשים מצד הבעלים מאמצים לשמור על הגולשים באתר- ויש לכך משמעות בחוויית הגלישה שכל כך חשובה לגוגל.  לכן הסרת פרמטר זה מבחינתי לפחות, היא בעייתית, ולמרות ההצהרות של גוגל, אני חושב שכל בעל אתר חייב לדאוג ולוודא שהאתר שלו מאובטח עם פרוטוקול SSL.

העדכונים החדשים של גוגל

המערכות והפרמטרים שגוגל מצביעה עליהם כחשובים

BRET

ברט היא למעשה מערכת של הבנה סמנטית של תוכן. בדומה ליונק הדבש, ברט יודע לקרוא ולהבין את התכנים באתר על בסיס קשרים סמנטיים וכוונת המשתמש, בהם משתמשים בתכנים בעלי האתרים והמקדמים. מכיוון שמערכת זו החליפה את יונק הדבש, קל להבין מדוע הוא "פרש לגימלאות". מדובר על מערכת AI מאוד חכמה ומתוחכמת, ששימוש בתוכן חכם מבחינה סמנטית (לא בהכרח של מילות מפתח או מילים נרדפות) יכול לעשות את ההבדל בין תוכן טוב לתוכן מעולה.

מערכות מידע למשברים

תחום זה מודה ומתוודה, פחות מוכר לי בעולם הקידום. לגוגל חשוב שתהיינה מערכות מידע לעיתות מצוקה המעבירות מידע בעת צרה ומשברים. הנחת היסוד שלי היא שהדבר נובע מהמשברים שהיו בעולם בשנים האחרונות החל ממשבר הקורונה ועד להתפשטותן של מחלות או פנדמיות שונות. לדעתי מדובר בכלי פופוליסטי, ולא יודע עד כמה הייתי מייחס לו חשיבות. אבל שוב- זוהי חוות דעתי בלבד!

מערכות למניעת שכפול תוכן

אחת הרעות החולות הגדולות באתרים היא נושא של שכפול תוכן ו\או הטיפול הנכון בו. גוגל רואה חשיבות עליונה במניעת שכפול תוכן או בתוכן הקרוב או דומה לתוכן מקורי. במקרים של זיהוי שכזה, גוגל יכולה להעניש אתרים ולפגוע בהם בצורה קשה. ניהול נכון של תגיות קנוניקל, במיוחד באתרי סחר ואתרים בעלי תוכן דומה בעמודים שונים, יכולה לשפר את המצב ולמנוע ענישה עתידית מצידה של גוגל. נושא זה חייב התייחסות של כל מקדם אתרים לפעמים בעדיפות עליונה- עם דגש כאמור על אתרי סחר ומסחר מקוונים.

מערכות זיהוי EMD- EXACT MATCH DOMAIN

בעבר, גוגל נהגה לתגמל אתרים בעלי דומיינים שהכילו את מילת המפתח אותה רצו בעלי האתרים והמקדמים לדחוף. העדכון הנוכחי בא הלכה למעשה לוודא שגוגל לא תעדיף אתרים עם דומיינים מדויקים, על פני כאלה שהם עם שם מותג או שמות שונים שאינם קשורים במישרין למילת המפתח הראשית של האתר. כבר שנים שגוגל מנסה להחליש את הפרמטר הזה בתוצאות מנוע החיפוש שלה. כעת, נראה כי החלשת דומיינים אלה, תעניק הזדמנות שווה לכלל האתרים, ובכך תיתן הזדמנות לאתרים איכותיים לעלות בתוצאות החיפוש על סמך איכות התוכן, ולא על סמך שם הדומיין שלהם. מבחינתי מדובר במהלך מבורך ואפילו נכון!

גילוי נאות- הדומיין הקודם של אתר זה היה מסוג זה, ולפני כשנה וחודשיים, החלטתי להיפרד ממנו לשלום, ולעבור לדומיין של שם המותג. התוצאה לאחר מאמץ- עליה בדירוגים ובהמשך גם בתנועה האורגנית באתר.

תוכן עדכני ורענן באתר

פרמטר זה היה ונותר ועכשיו אפילו מקבל חיזוק מצידה של גוגל. אתר איכותי הוא אתר שמתעדכן ולא אתר סטטי. זה אתר שממשיך לפעול ולהעניק ערך לגולשים שלו. אתר כזה מן הסתם, ראוי לתיעדוף לדעתי, על פני כל אתר- איכותי ככל שיהיה, אך שאינו מתעדכן. יש פה בניה של קהילה, מתן ערך לגולשים ואפילו אפשרות רכישה של מוצרים או שירותים שאנשים צריכים מתוך הקהילה שנבנית לאורך זמן. עוד צעד מבורך- שללא ספק ישפיע בצורה משמעותית לאותם בעלי אתרים שמשקיעים בתכנים ובערך שהם נותנים באתרים שלהם.

מערכת תוכן מועיל

עדכון התוכן המועיל טרף את הקלפים בשנה האחרונה. זהו עדכון שמרגע שהופעל על ידיד גוגל הוא לא מפסיק לעבוד. אתרים נמדדים ביחס לכמות התוכן הלא מועיל באתר לעומת כלל התוכן שיש באתר. אתרים שיש בהם יותר מידי דפים ריקים, משוכפלים, ללא תוכן מעל הקפל, אתרים שהם אתרי דף אחד ועוד- הם אתרים עם תוכן לא מועיל. אתרים כאלה עלולים לקבל עדיפות נמוכה ולרדת בצורה משמעותית בדירוגים. ראינו את זה קורה בחודש יולי 2023, ונמשיך לראות זאת. חשוב מאוד שכל מקדם אתרים או בעלים של אתר, ישים לב לעמודים או פוסטים שאינם מועילים, ויקבל החלטה מה לעשות איתם. האם למחוק, להעביר ולאחד עם דף אחר או לשדרג. כמובן, מומלץ לעשות זאת בצורה חכמה ומושכלת על מנת להימנע מענישה של גוגל בנושא זה.

מערכת זיהוי קישורים ופייג' ראנק

מערכת זו מנתחת הלכה למעשה את איכות הדפים ומיהם הדפים המועילים ביותר גם בהתבסס על קישורים פנימיים המועברים בין הדפים השונים באתר. אם נחשוב על זה לרגע לעומק, נגלה כי הרעיון שעומד מאחורי הדבר הזה הוא נושא חוויית המשתמש. קישורים פנימיים מציעים לגולש תוכן נוסף לקריאה וקלים על הגולש בכך שיהיה לו קל לעבור אליהם בלחיצת כפתור על היפר קישורים- כלומר, קישורים פנימיים. זוהי ללא ספק מתודה מעניינת, אך מכיוון שהרבה מאוד מקדמי אתרים ניצלו זאת לרעה, המערכת של גוגל יכולה לעקוב, לנטר ולקבוע, מיהם האתרים שמספימים גם בקישורים פנימיים ומי לא, בהתבסס בעיקר על קישורים פנימיים טבעיים.

מערכת חדשות מקומיות

מערכת זו קשורה למעשה לקידום הלוקאלי של האתר והרלוונטיות של התוכן שלו ברמה המקומית. גוגל מסוגלים לזהות אתרים הפעילים ברמה הלוקאלית, כאלה המציפים את המידע שלהם ברמה הלוקאלית (לפי אזורים)ולהעניק להם תיעדוף ברמה המקומית בתוצאות החיפוש- כשמישהו מחפש מוצר או שירות באזור מסויים. גם כאן, כאשר עובדים עם עסק מקומי, ישנם כלים יעילים כמו שימוש במפות או שימוש בגוגל לעסק שלי, על מנת למנף את האתר ברמה המקומית, ולקבל יותר תנועה אורגנית חינמית התואמת למיקום של העסק.

MUM– מודל ריבוי משימות מאוחד

מודל זה הנו מודל של בינה מלאכותית של הבנת ויצירת שפה. הוא פחות משמעותי ברמת הקידום האורגני, אך בהמשך יהיה לו משמעות ברמה הסמנטית וחלוקת המשאבים שמעניקה הבינה המלאכותית לזחלנים כמו גם מה הם צריכים לסרוק לעבד ולהבין על מנת לנתח את איכות האתר כדי לדרג אותו בהמשך. מדובר במערכת מאוד מתוחכמת שהיא ללא ספק חוד החנית של הבינה המלאכותית של גוגל כיום.

התאמות עצביות מלאכותית

מערכת זו של גוגל מאפשרת לשדרג עוד יותר את יכולת ההבנה הסמנטית והקישורים בין ביטויים תוך למידה והבנת הקונספט והחיבורים השונים שבין מילות החיפוש השונות הקשרם ומשמעותם. עוד ביטוי להבנה מתקדמת של גוגל את התוכן והטקסט שקיים באתר, יכולת ניתוח עמוקה, והקשרים סמנטיים ברמה הגבוהה ביותר. שימוש ב LSI הוא ללא ספק פקטור שמעניק תיקוף לתוכן באתר וחיזוק התוכן בעיני גוגל וכמובן עבור המשתמש הגולש באתר.

מערכות זיהוי תוכן מקורי

מערכות אלה מאפשרות לגוגל לזהות מיהם האתרים שמוציאים את התוכן המקורי, ומיהם האתרים שמעתיקים או מצטטים את אותם אתרים. תוכן מקורי ואיכותי, יקבל מן הסתם תיעדוף, על פני אתרים שמצטטים אתרים אחרים או שמנסים להעתיק את התוכן המקורי, כל זאת מבלי שהם מעניקים לגולש כל ערך מוסף.  לכן, חשוב מאוד שהתוכן באתר שלכם יהיה אך ורק תוכן מקורי, שלכם, שאתם כתבתם, בדיבור ובטון שלכם, ובנימה אישית- להימנע גם מתוכן המבוסס על AI כמו למשל CHAT GPT, שאינו מתאים לדעתי כיום למשימה זו. הוא מתאים ככלי עזר, אך בשום פנים ואופן לא ככלי של העתק הדבק. להיפך- מבחינת הקידום הוא עלול לגרום לכם לנזק!

מערכת חוויית המשתמש

הו, כמה שזה פרמטר חשוב…. כבר כמה שנים שגוגל מדברים ועוסקים ודוחפים אתרים שיש להם חוויית משתמש מעולה. המערכות של גוגל בוחנות בקפידה את חוויית המשתמש ועל בסיס הנתונים והדאטה שיש להם, הם יכולים בהחלט לקבוע האם הדף הוא איכותי וראוי לעלות בתוצאות החיפוש או שלא. חשוב מאוד לבצע אנליזה וניתוח של העמודים- במיוחד אלה שמביאים הרבה תנועה אורגנית- על מנת לשפר אותם ולייצר עמודים חזקים, איתנים ויציבים שיביאו לכם עוד תנועה אורגנית לאתר, וימנעו נפילות.

מערכת העברת דירוגים

גם זו מערכת בינה מלאכותית הבוחנת מקטעים שונים בתוכן שמעבירים כוח באמצעות קישורים פנימיים מדף אחד לאחר. המערכת קוראת ומבינה את התוכן, בוחנת את הדף אליו ממועבר הכוח ומודדת את רמת הרלוונטיות שלו לתוצאות החיפוש. שוב, מדובר במהפיכה של ממש מכיוון שגוגל מדגימה לנו יכולות מדהימות של עבודת מכונה (AI) המסוגלת לקרוא, להבין, לנתח ועל בסיס עיבוד הנתונים לקבוע את רמת הרלוונטיות של התוכן ברמה הכי מתקדמת שיש. על בסיס עיבוד וניתוח הנתונים הדף יכול לקבל שיפור בדירוג ביטויי המפתח המקודמים ברמה האורגנית. בינה מלאכותית מתקדמת- כבר אמרתי?

מערכת דירוג מוצרים

אחד הפרמטרים המשמעותיים לאתרים היא רמת האוטוריטה שלהם. סקירת מוצר ודירוגו נחשבת מבחינת גוגל ככלי מהימן מדרגה ראשונה. גם בגוגל מבינים כי משתמשים שמדרגים גבוה מוצר כלשהו, מעניקים תוקף לעובדה שהוא אכן איכותי. דירוג עם המלצה הם השילוב המנצח- במיוחד כאשר באים לדחוף או לקדם מוצרים. לכן, כבעלי אתרים או מקדמי אתרים, יש לנו אינטרס לגרום למעורבות של הגולשים גם לאחר הרכישה. לבקש או להזמין את מי שרכש מוצר לבוא ולהיכנס לאתר לאחר הרכישה ולדרג אותו. זה מחזק את דירוג המוצר, אמינות האתר והמותג, ואם משתמשים בחוכמה באדם מטעם האתר שהוא אוטוריטה- למשל כותב בלוג מוכר גם במדיה החברתית, הדבר משפר משמעותית את אמינות המוצר, המותג והאתר. כל אלה הם חלק מ EEAT שבא להציג את המומחיות האמינות, אוטוריטה ומידת המהימנות של האתר. בגוגל מיחסים לזה משקל גדול כיום- מה שיכול לשפר את הדירוגים והתנועה האורגנית לאתר.

רנק בריין

רנק בריין היא מערכת AI חכמה המסוגלת לחבר בין ביטויים לרעיונות. גם כאן, מדובר בהתבססות על בינה מלאכותית המשלבת הבנה סמנטית בין ביטויים, מילים ומילות מפתח שונות רבות ומגוונות, המעניקות למנוע החיפוש את היכולת לדרג את התוכן על בסיס רעיוני ועל בסיס סמנטי.

מערכת ניטור לאמינות התוכן

אחד הפרמטרים החשובים לגוגל היא נושא אמינות התוכן. להבדיל מ CHAT GPT לדוגמה, בגוגל בוחנים היטב ולעומק את התוכן, מאיזה אתר הוא מגיע, האם האתר מפוקפק או סמכותי, בודקים סיגנלים שיכולים להעיד על אמינות ומהימנות, רמת האוטוריטה, והצלבת מידע עם כמה אתרים שנתפסים כאתרי סמכות, על מנת לוודא שהתוכן אכן תוכן אמיתי ולא תוכן מפוברק. אתרים בעלי תוכן איכותי אמין ומוערך, יזכו לעדיפות ודירוגים גבוהים יותר, על פני אתרים בעלי תוכן ירוד ודל. הדבר בולט במיוחד בתחום העיתונות, אבל לא רק. כיום גוגל יכול לתת תיעדוף גם לאתרים קטנים ואיכותיים, על פני אתרים שקיימים שנים וזוכים לקישורים ותוכן סביר, אך לא מספיק איכותי לפי הפרמטרים שנקבעו על ידי הקריטריונים של גוגל.

סיכומו של דבר

ההמלצה שלי היא שתקראו את התוכן כמה פעמים אם האתר שלכם קרוב וחשוב לליבכם. למדו את נקודות החולשה וטפלו בהן. העצימו אותו באמצעות בדיקה קפדנית של הנקודות שגוגל מעלים ומשתפים אותנו, ותנו כבוד לבינה המלאכותית של גוגל- היא ללא ספק הרבה יותר חכמה מכפי שאנחנו חושבים או מכירים. גוגל בתחום כבר מעל ל 10 שנים ויודעים היטב כיצד למנף באמצעותה את היכולות של מנוע החיפוש שלהם לטובת הגולשים, ובעיקר לטובתם- שכן גם בגוגל רוצים הרוויח כסף- והרבה.

מאמר זה נכתב בהשראת המאמר שנכתב באתר SEARCH ENGINE LAND שמן הראוי שיקבל ממני קרדיט. עם זאת הוא אינו מועתק ומלא בהערות ותובנות אישיות שלי.

אהבתם את התוכן? מרגישים שהוא תרם לכם? אשמח אם תשתפו אותו. זה עוזר לי להמשיך ולייצר עבורכם תוכן איכותי.

Rate this post
מוזמנים לשתף את התוכן
אבישי קמינר

אבישי קמינר

עוסק בשיווק דיגיטלי כ 6 שנים בדגש על קידום אורגני משנת 2007. חי ונושם תוכן, לועס אנליטיקס וסרץ' קונסול לארוחת צהריים, ובזמן הפנוי כותב לבלוג שלי ;) אוהב ללמוד ולהתמקצע בתחום הכי דינאמי באינטרנט. נשוי לעידית +2. מתגורר ביוקנעם המושבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן