דוח קניבליזציה לאתר

מהו דוח קניבליזציה וחשיבותו לקידום האתר שלכם

תוכן עניינים

מהי קניבליזציה בקידום אתרים

הרבה פעמים בעלי אתרים משקיעים המון זמן ואנרגיה בקידום של ביטוי מסוים. הם משקיעים באופטימיזציה של הדף, מהירות הטעינה שלו, הם דואגים לכותרות טובות בדף, מוודאים שיש אלטים ומייצרים קישורים פנימיים וחיצוניים על מנת שהדף בביטוי הספציפי יהיה מדורג בטופ 3.

ובכל זאת למרות כל המאמצים, עדיין כאילו משהו חוסם את הדף מלהופיע התוצאות החיפוש הגבוהות, ומעכב אותו וגורם לו להישאר מאחור. אז למה זה קורה? לרוב מדובר בביטוי שנקרא קניבליזציה! כן, מצחיק, אבל זה הביטוי ומיד נדבר עליו בהרחבה.

איך זה קשור לקידום אתרים?

המושג הזה בSEO משקף הלכה למעשה את התחרות של מספר דפים על אותו ביטוי או מילת מפתח המופיעים באתר. המושג בא לייצג מצב שבו דף אחד כאילו אוכל את התוצאות של דף אחר, ובכך למעשה מפריע להתקדמותו של הדף השני לטפס במעלה תוצאות החיפוש.

קניבליזציה היא דבר גרוע מאוד לאתר שלכם מכמה סיבות ברורות:

  1. הופעת יתר של הביטוי מבלבלת את מנוע החיפוש וגורמת לו להתקשות בדירוגים גבוהים של האתר בביטוי שיש לו ריבוי הופעות.
  2. ירידה ברמת האמינות– האתר מאבד מכוחו ונחלש בתוצאות החיפוש מכיוון שיש חלוקה גדולה יותר של אות הביטוי על פני כמה עמודים המתחרים בינם לבין עצמם ופוגעים באמינות ומהימנות האתר למול מנוע החיפוש.
  3. היחלשות ברמת הסמכותיות של האתר– אתר שיש לו יותר מידי חזרות על אותו הביטוי נראה כמו אתר שאיבד כיוון, או שאינו מבין כיצד לעשות קידום אתרים בצורה נכונה וחכמה.
  4. ירידה בשיעור ההקלקות– אם ניקח לדוגמה אתר שמתחרה על ביטוי גנרי עם אלפי חיפושים והוא בטופ 10 אבל יש לו עוד 10 עמודים לפחות שבהם מופיע הביטוי גם אם הוא בדירוגים נמוכים יותר, אנחנו מקטינים את החשיפה מכיוון שיש לגוגל סוג של ניסיון לתעדף ולבחון את איכות הדפים. מכאן, שהפוטנציאל של להופיע בטופ 10 ואף גבוה מזה, נחלש ונחלק ל10, מה שיוצר שיעור חשיפה ושיעור הקלקה נמוך יותר מאשר אם לא היתה התחרות בין מספר דפים על אותה מילת המפתח.
  5. ירידה בשיעור ההמרות– כאמור, אתר הסובל מקניבליזציה, הוא אתר שברוב המקרים שיעור ההקלקות בו ירד, וכפועל יוצא גם נראה ירידה בשיעור ההמרות באתר. זה קורה מכיוון ששוב- חלוקת העוגה ליותר מידי עמודים מקטינה את שיעור החשיפה, מקטינה את שיעור ההקלקות לאתר מגוגל ולבסוף, יש גם פחות המרות בשל הירידה בתנועה האורגנית לאתר.
  6. בזבוז של תקציב הזחילה– בשנים האחרונות ניתן לזהות מגמה לפיה גוגל פחות סורקים את האתר שלנו, שלא כמו בעבר, ולכן מספר הסריקות שהבוט של גוגל מבצע באתר הוא קריטי עבורנו. כאשר ישנם יותר מידי דפים לא רלוונטיים או שאינם מתאימים המתחרים על אותו הביטוי, אנחנו למעשה "שורפים" את תקציב הזחילה שלנו על עמודים מיותרים, ובכך מחלישים את היכולת של האתר שלנו להגיע למקומות הראשונים על אותה מילת מפתח שכבר השקענו עליה במחקר מילות מפתח בעבר ועד לאופטימיזציה- כדי להופיע בטופ 10 ועד לטופ 3 בגוגל

מה זה דוח קניבליזציה?

דוח קניבליזציה - צילום אילוסטרציה בחורה מצבעיה על גרף עמודות וירטואלי

דוח קניבליזציה הוא דוח שאנחנו רוצים להנפיק על מנת לקבל תמונת מצב עדכנית של האתר שלנו. הדוח מספק לנו מבט על של מילות המפתח שאנחנו רוצים לדרג בתוצאות החיפוש בגוגל. 

מטרת הדוח הזה היא לסייע לנו לזהות את מילות המפתח ולראות האם יש לאתר ביטויים שיש עליהם יותר מידי דפים שמתחרים על אותו הביטוי.
המטרה שלנו לאחר איתור הבעיה, היא להסיר את המכשולים הללו בדרכים חכמות ויצירתיות עם מינימום נזקים, על מנת שנוכל לדחוף את הביטויים ולשחרר אותם כך שיוכלו להמריא ולנסוק למעלה בתוצאות החיפוש.

מה בעצם ניתן לעשות לאחר שיש לנו את הדוח?

באופן כללי מה שצריך לעשות זה רה ארגון לאתר. צריך לעשות בעיקר סדר וארגון לאותם דפים שיש בהם כפילויות והופעה ודירוגים שלא היינו רוצים שיהיו.

  1. נעבור על עמודי האתר ונסדר אותם כהלכה
  2. נסדר את דפי הנחיתה המתאימים
  3. נייצר הפניות 301 לעמודים לא רלוונטיים ולא מדורגים
  4. נייצר קישורים פנימיים לביטוי לדף המתאים
  5. במידת הצורך ניתן להסיר את הביטוי מדפים מתחרים
  6. ביצוע קנוניקל עם הפניה לדף הנכון (פחות מומלץ)
  7. מחיקתם של הדפים הלא טובים (פחות מומלץ ואם כן לשלב עם 301)
  8. ועוד…

איך אפשר להפיק את הדוח?

בגדול כאשר מחפשים כלים חינמיים להנפקה של דוח קניבליזציה לא ניתן לאתר אתרים העושים זאת בחינם. אלו לרוב אתרים שמאפשרים גרסת ניסיון או כאלה בתשלום. סמראש- התוכנה המובילה בתחום הקידום האורגני, מאפשרת הנפקת דוח קניבליזציה ומציינת גם בדוחות במידה וישנה עליה משמעותית בריבוי העמודים באותו האתר המתחרים על אותה מילת המפתח. על מנת לקבל גישה לדוח זה צריך להיות עם משתמש של גרסת גורו ומעלה, כך שמדובר בהוצאה לא קטנה. 

אתר נוסף שיכול לסייע לכם הוא האתר הזה שמאפשר לנסות גרסה חינמית לתקופה קצובה.

ניתן להיעזר באתר הזה שמעניק לכם גרסה של 7 ימי ניסיון בחינם

מאמרים שיכולים להרחיב עוד בנושא:

מאמר של ahrefs בנושא באנגלית

מאמר של SEMRUSH בנושא באנגלית

להלן דוגמה ממקרה שהיה לי עם אחד מלקוחותיי

אדריכל

אחד האתרים של הלקוח היה תקוע המון זמן על אותו ביטוי ולא הצליח להתקדם על אף שהדף טופל היטב ומהתבוננות בדף, הוא ללא ספק היה ראוי להופיע בטופ 3 בתוצאות החיפוש של גוגל. לא משנה מה בוצע, התוצאה היה תקועה לאורך זמן ולא חלה עליה בביטוי עליו התחרינו.

לאחר שסיימתי לבצע את כל הבדיקות הרגילות וגם המיוחדות, החלטתי לבחון את האתר לעומק. ביצעתי אנליזה לביטויים וייצרתי דוח קניבליזציה על מנת לזהות האם הביטוי עליו אנחנו מתחרים נכשל בשל קניבליזציה ותחרות של דפים נוספים בתוך האתר.

למרבה ההפתעה חשפנו כי הביטוי שעליו אנחנו נלחמים, מופיע בלא פחות מ5 דפים שונים, ואלה נלחמים על אותו הביטוי ומפריעים לגוגל לדרג את האתר גבוה יותר.

לאחר אנליזה מהירה התייעצות עם הלקוח וקבלת החלטות מושכלת, החלטנו בחלק מדפים להשמיט את הביטוי, באחרים לבצע הפניות ולחלק מהדפים לייצר הפניות 301 על מנת לחזק את הביטוי ואת הדף. ייצרנו קישורים פנימיים ויצרנו גם כמה חיצוניים ותוך כמה ימים הדף נכנס ממקום 10 לטופ 3 בנישה מאוד תחרותית.

איך לייצר דוח קניבליזציה

במהלך עבודתי עם לא מעט לקוחות, נוכחתי לדעת כי לקניבליזציה יש השפעה שלילית על המיקומים ועל היכולת של דף מסוים להתברג גבוה בתוצאות החיפוש. הסיבה כאמור נובעת מהעובדה שישנם מספר עמודים המתחרים על אותו הביטוי בדיוק וגוגל לא מסוגלים להחליט מיהו הדף החשוב שאמור להיות מדורג על אותו הביטוי.

כאמור, ישנם לא מעט כלים המאפשרים יצירתו של דוח זה, אך רובם בתשלום- מה שהותיר הרבה מאוד תהיות- האם ניתן בכל זאת, במסגרת הכלים הקיימים, להנפיק דוח זה על מנת לקבל החלטה מושכלת לגבי ההמשך.

אז החלטתי לחקור את הנושא יותר לעומק והצלחתי למצוא את הדרך שבה ניתן להפיק דוח קניבליזציה באמצעות כמה כלים חינמיים שגוגל מעניקים לכל אחד והם:

  • גוגל דאטה סטודיו.
  • גוגל סרץ' קונסול- כלי מנהל האתרים.
  • גוגל שיטס או עם עדיפות לאקסל- לפילטור נוח ופשוט יותר.

אז איך עושים את זה?

  1. פותחים גוגל דאטה סטודיו
  2. פותחים דף חדש
  3. לוחצים על חיבור לגוגל סרץ' קונסול
  4. נבחר את הURL של האתר שרוצים
  5. נגדיר את את הנתונים ב url impression
  6. עכשיו נגדיר את הפרמטרים שיסייעו לנו לייצר את ההבדלים:
    . DIMENSION
    i. Query
    ii. Landing page
    METRIC
    i. url click
    ii. impressions
     URL CTR
    AVG POSITION
  7. עכשיו יש לנו טבלה מוכנה לפעולה ונרצה לייצא אותה לקובץ אקסל או לגוגל שיטס
  8. נעמוד על הטבלה במצב view ונלחץ קליק ימני -> export -> excel
  9. כעת ירד לנו קובץ אקסל עם כל הנתונים
  10. נסדר את הטבלה וניתן להעלות אותה לגוגל דרייב ולהתחיל ליישם את השינויים הנדרשים.

להלן תמונות להמחשת התהליך

דוח קניבליזציה- פתיחת דוח חדש בדאטה סטודיו
דוח קניבליזציה- פתיחת דוח חדש בדאטה סטודיו
דוח קניבליזציה- בחירת גוגל סרץ' קונסול כקונקטור לקבלת מידע
דוח קניבליזציה- בחירת גוגל סרץ' קונסול כקונקטור לקבלת מידע
בחירת האתר וההגדרות שממנו נפיק את דוח הקניבליזציה
בחירת האתר וההגדרות שממנו נפיק את דוח הקניבליזציה

אישור חיבור הנתונים של סרץ' קונסול לדוח

 

אישור חיבור הנתונים של סרץ' קונסול לדוח

 

הגדרת הפרמטרים שנרצה לדוח קניבליזציה בדאטה סטודיו
הגדרת הפרמטרים שנרצה לדוח קניבליזציה בדאטה סטודיו

המרה וייצוא הדוח לקובץ אקסל

 

המרה וייצוא הדוח לקובץ אקסל

 

על מנת שנוכל לראות בעיניים את העמודים המתחרים על אותו הביטוי, בצעו פילטור לפי השם של מונח החיפוש. כך תוכלו לראות הלכה למעשה, אילו דפים מתחרים על אותו הביטוי, למי יש דירוג הכי גבוה ולמי יש את אחוז ההקלקה הגבוה ביותר.

מכאן, כל שעליכם לעשות זה לקבל החלטה מבוססת דאטה. ההמלצה שלי היא כאמור גם להיעזר בגוגל אנליטיקס על מנת לראות איזה דף מתוך כמה הדפים שקיבלתם, מייצר לכם הכי הרבה כניסות אות עניין באתר. רק לאחר עיון וקבלת תובנות, קבלו החלטה מושכלת מה לעשות.

אחרי שיש לנו את כל הנתונים נחליט מה עושים:

  1. שינוי טייטל ודיסקריפשן
  2. שינוי בתוכן במילת המפתח – לשקול הסרתה של מילת המפתח המתחרה מהעמודים המדורגים הלא רלוונטיים
  3. יצירת קישורים פנימיים לדף האחד והחשוב
  4. איחוד דפים לדף אחד- ניקח את התוכן ונאחד לדף אחד שיהיה גדול ועמוס במידע מועיל וחיוני שיכול לתרום ולהעשיר את הגולש ונייצר הפניה 301 מהדף הלא מועיל לדף המחוזק. בסיום ניתן למחוק אותו אחרי שביצענו הפניה 301.
  5. או לייצר הפניה 301 מכל הדפים הלא מועילים לדף הראשי המדורג הכי גבוה וממיר.

כאמור, עשו את כל המהלכים בצורה שקולה, מדודה וחכמה, על מנת להימנע מפגיעה בתוצאות הדירוג של האתר. 

צריכים עזרה לביצוע דוח קניבליזציה? זקוקים לייעוץ קידום אתרים? מוזמנים ליצור איתי קשר, ואשמח לעמוד לרשותכם.

אהבתם את התוכן? אודה לכם אם תעשו לייק תדרגו ותשתפו- זה עוזר לי לגדול ולייצר עוד תכנים איכותיים בבלוג.

4.5/5 - (15 votes)
מוזמנים לשתף את התוכן
אבישי קמינר

אבישי קמינר

עוסק בשיווק דיגיטלי כ 6 שנים בדגש על קידום אורגני משנת 2007. חי ונושם תוכן, לועס אנליטיקס וסרץ' קונסול לארוחת צהריים, ובזמן הפנוי כותב לבלוג שלי ;) אוהב ללמוד ולהתמקצע בתחום הכי דינאמי באינטרנט. נשוי לעידית +2. מתגורר ביוקנעם המושבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן