ירידה בתנועה האורגנית- מה עושים

ירידה בתנועה האורגנית- מאיפה מתחילים

תוכן עניינים

ירידה בתנועה- למה זה קורה ואיך מתמודדים

אחת הבעיות הגדולות ביותר בקידום אורגני היא ללא ספק ירידה בדירוג מילות המפתח מה שמוביל לירידה בתנועה האורגנית. בסופו של דבר הדבר משפיע לרעה גם על ההכנסות מהאתר ועל הפרנסה. ירידות בדירוגים הן דבר נפוץ והגיוני שכן בקידום אורגני לעולם לא נראה אתר שנמצא כל הזמן בעליה. עליה בתנועה ובדירוגים אינם לינארים אלא גרף של עליות וירידות. חשוב לשים לב כי המגמה הכללית של האתר היא מגמת עליה.

לעיתים יש חודשים חלשים- בעיקר בתקופת החגים בהם ניתן לראות ירידות בכניסות האורגניות, המשפיעות גם על הביקושים ובאופן ישיר גם על כמות החיפושים. פועל יוצא הוא גם ירידה בתנועה האורגנית- בשל הירידה בכמות החיפושים באופן טבעי. מצד שני חשוב לוודא כי המיקומים נותרים על כנם ושאין ירידות דרסטיות, לא כתוצאה מתקופות שונות (כמו למשל עסקים שבהם יש עונתיות) ולא כתוצאה מירידה בדירוג מילות המפתח.

סיבות לירידה בתנועה האורגנית

על מנת להבין מה קורה באתר, חשוב מאוד להיות מחוברים מערכת ניטור שעוקבת אחרי התנועה הנכנסת לאתר כמו למשל גוגל אנליטיקס. האנליטיקס מספק לנו מידע סטטיסטי חשוב על האתר ובין היתר גם מידע על הערוצים מהם מגיעה התנועה (אורגני, ממומן, תנועה ישירה, תנועה מרשתות חברתיות ועוד), כמו כן אם מגדירים בצורה נכונה גם מידע על הדפים הנצפים ביותר, דפי היציאה, וכן מידע על מכירות של מוצרים וההכנסות באתרי איקומרס.

אז מהן הסיבות הנפוצות לירידה בתנועה האורגנית?

  • ירידה בדירוג מילות המפתח
  • פגיעה במהירות האתר במובייל
  • ליקויים של SEO טכני
  • העברת אתר לקויה
  • עליה בעמודי 404 באתר שלא טופלו
  • תוכן משוכפל
  • ענישה של גוגל
  • עליה בכמות הדפים של תוכן לא מועיל
  • ענישה של גוגל בעקבות עדכוני ליבה ובראשם תוכן מועיל
  • קניבליזציה הנגרמת מניסיונות מרובים לדרג ביטויים מסויימים ותחרות בין דפים שונים באתר.
  • בעיות סריקה באתר
  • בעיות במפת האתר

מהירות טעינה במובייל- חשוב לשים לב!

למקדמי אתרים רבים יש נטייה לזרוק לאוויר את הביטוי מהירות טעינה ולהמשיך הלאה- שמישהו יטפל בזה כבר וזהו. בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי במדיניות של גוגל לגבי חשיבות חוויית המשתמש. אם נפרוט את זה בפשטות גוגל רוצים כמה דברים:

  • אתרים מהירים- שהגולש לא יחכה הרבה זמן לטעינת האתר.
  • אתרים מסודרים וברורים עם תוכן איכותי
  • שהתוכן יענה בצורה איכותית וטובה על השאילתה עליה מדורג כל דף.
  • דפים מועילים המתאימים לנישה, שנכתבים על ידי מומחים (אמינות, אוטוריטה, מומחיות)
  • תוכן שמעניק ידע אמיתי המעשיר את הגולש ומעניק לו ערך מוסף.
  • תוכן אמיתי ולא ספאמי- הנכתב על ידי מומחים (בהתאם לעדכון YMYL+EEAT).

במילים פשוטות, גוגל ממשיכים להילחם בתוכן זבל- אותו תוכן דל, ומנסים לדלל את התוצאות באמצעות סינון אתרים גרועים מחד, וחיזוקם של האתרים ותגמול שלהם לאלה המעניקים תוצאות אורגניות מעולות שהגולשים אוהבים ומתחברים אליהם. זה גם מסביר היטב את הירידה בתנועה אורגנית של אתרים מסוימים בעוד אחרים זוכים לעליה ניכרת בתנועה האורגנית לאתר.

לגוגל יש לא מעט פרמטרים ונתונים סטטיסטיים והיכולת להבין אם האתר איכותי בכמה מישורים:

ראשית הזחלנים שלהם מבוססים על בינה מלאכותית (יונק הדבש וברט) שקוראים את הטקסטים, מבינים אותו ויכולים גם לזהות הקשרים סמנטיים על מנת להבין אם התוכן רציני ומקצועי.
לגוגל יש את הכלים לזהות מיהו האדם שכותב את התוכן, מהו תחום המומחיות שלו, האיזכורים שלו ברשת, האם מדובר במומחה בתחום\בנישה, ועד כמה הוא חזק ומוביל בתחומו.

בנוסף לגוגל יש את היכולת למדוד פרמטרים כמו זמן שהיה באתר, אחוז הנטישה של הדפים (המעידים על הרלוונטיות של הדפים – ולצערנו אלה הולכים להיעלם באנליטיקס החדש GA4).
כמה גללו, בכמה דפים ביקר בממוצע ולכמה זמן שהה הגולש מכניסתו הראשונה. כמה אחוז מהדף הוא קרא וגלל ועוד ועוד…  כל אלה מעניקים תמונת מצב, ובנוסף לפרמטרים נוספים כמו למשל כמות הקישורים לדף ולאתר המהווים המלצה על האתר מאתרים אחרים, מעניקים למנוע החיפוש פרמטרים לשיקלול של איכות האתר, מהירות הטעינה וחוויית המשתמש.
בקיצור- מיטוב תוצאות החיפוש שיענו בצורה הטובה ביותר על השאילתות של הגולשים על מנת לייצר יותר הכנסות, בעיקר מהפרסומות במנוע החיפוש שלהם.

הפן השני מתייחס דווקא להיבטים הטכניים של הSEO. הכוונה פה היא בעיקר להתייחסות הבעלים של האתר לתוכן ולצורת ההצגה שלו בצורה תקינה. בדיקה קפדנית ובריקה של האתר עם screaming frog, יכולה לחשוף את אותם הליקויים החל מטייטלים דיסקריפשנים וכותרות h1 משוכפלים, ריבוי דפי 404, דפים עם תוכן דל או דפים ריקים, ועד לרמת התמונות הכבדות מעל 100 ק"ב (המאיטות את מהירות הסריקה של הדף) ועד לתמונות ללא אלטים. כל אלה וגם קניבליזציה באתר, יכולים להיות פקטור משמעותי נוסף ברמה הטכנית הפוגעים באתר הן מבחינת הדירוגים וגורמים לירידה בתנועה האורגנית לאתר.

הטרנד הלוהט- שימוש בAI לכתיבת תוכן

אני מתבונן מהצד על העולם העומד ומריע לתוכנות AI כמו למשל
CHAT GPT ונעזרים בו ככלי שאמור להחליף את כותבי התוכן האנושיים.  תקראו לי שמרן או OLD GUY, אני מראש קיבלתי החלטה שלא להשתמש בכלים אלה. עכשיו יש כאלה שיבואו ויגידו לי- רגע אבישי, יש פה קידמה וטכנולוגיה ואנחנו צריכים להתקדם ולא להישאר מאחור!

נכון מאוד- יש צדק בדברים האלה, אבל שימוש בAI לכתיבת תוכן היא חרב פיפיות רצינית שמי שלא מבין לעומק קידום אורגני משלה את עצמו! התוכנות הללו למעשה עושות כמה פעולות ועכשיו אנסה להסביר גם את ההשלכות שלהן והפגיעה שלהן בקידום האורגני:

  • הן סורקות את האינטרנט לחיפוש מידע רלוונטי לשאלה
  • התוכן מעובד בצורה חכמה
  • התוכנה יוצרת סיכום ותקציר מופלאים לקראת יצירת הפלט
  • התוכנה מגישה לנו תוכן מעובד בצורה קריאה ונוחה
  • התוכן נראה מאוד מקצועי ורציני ולכן נתפס בעינינו כתוכן איכותי

אז איפה הקאטש?

  • התוכן רובו ככולו הנו תוכן מועתק שנלקח מאתרים אחרים
  • התוכן לא עובר שלבים של אימות
  • התוכן הוא תוכן משוכפל
  • התוכן לא מוסיף דבר למה שכבר כתוב
  • לכן- התוכן הנו תוכן חסר ערך- תוכן לא מועיל מבחינת ההנחיות של גוגל
  • אתרים עם תוכן מועתק או בעלי תוכן לא מועיל חוטפים ענישה מגוגל
  • אם כל זה לא מספיק- גוגל פיתחו כלי שמזהה תוכן של AI

אם עדיין לא השתכנעתם ואתם עדיין חושבים שאני OLD SCHOOL, אני ממליץ לכם לקרוא היטב את ההנחיות הישנות וגם את אלה העדכניות של גוגל לגבי תוכן שימוש וההתייחסות של גוגל לשימוש בתוכן מכונה.

ומה עם קישורים חיצוניים?

מי שעובד איתי או מכיר אותי, יודע שאני לא חסיד גדול של קישורים חיצוניים. כשהתחלתי לעסוק בקידום אי שם בשנת 2007-2008 קישורים היו חזות הכול. קישורים חיזקו מאוד את האתרים וממש יכלו להטיס אתרים לשמיים. אבל… ככל שחולפות השנים והטכנולוגיה מתפתחת, ניתן לזהות כי כוחם של הקישורים הולך ונחלש.

תבינו משהו חשוב- גוגל רוצים תוכן איכותי- כזה שנותן מענה איכותי לגולשים שלהם. פחות מעניין אותם הקישורים החיצוניים. עכשיו, אם קוראים בדקדקנות את הקווים המנחים של גוגל, תוכלו להיות אולי אפילו מופתעים לגלות כי יצירת קישורים חיצוניים מהווה הפרה של המדיניות של גוגל- מכיוון שמדובר בניסיון הטיה של תוצאות מנוע החיפוש של גוגל.

נכון, גוגל מעלימים עין, אבל גם לפני עדכון פינגווין ופנדה זה היה קיים וחוות שלמות של קישורי ספאם ואתרים שרכשו מהם קישורים, נמחקו בשניות וגרמו לקריסה טוטאלית של התנועה האורגנית לאתרים שהיו מדורגים במקומות הראשונים. זה קרה בעבר, וזה יכול לקרות גם בעתיד- במיוחד אם אתר מנצל לרעה ומשתמש ביותר מידי קישורים חיצוניים לחיזוק האתר.

מה עושים וכיצד משפרים את התנועה האורגנית לאתר

בדרך כלל ירידות מעל 15% מצביעות על התחלה לא טובה של ירידות. חייבים להיכנס לעובי הקורה ולנסות להבין מה קורה באתר- ומה משפיע על הדירוגים והתנועה האורגנית.

  1. מהירות טעינה– בדקו אם מהירות הטעינה של האתר שלכם במובייל תקינה. ההמלצה שלי היא ציון 80 ומעלה. אם זה לא זה- קחו מפתח שיסייע לכם בשיפור מהירות הטעינה. יצא לי לא אחת לראות אתרים איטיים שטופלו ופתאום התחילו לנסוק למעלה בתוצאות החיפוש.
  2. חזרה לבסיס- בדקו את מפת האתר שלכם– בדקו את מפת האתר- יתכן שיש חלקים שאינם מוגדרים לסריקה או שנחסמו לסריקה בין אם זה בתוסף יוסט או בין אם זה בקובץ רובוטס. לפעמים תופתעו לגלות או שיש לכם קטגוריה שלא רציתם ונסרקת, או להיפך שיש דף או קטגוריה שחסרים במפת האתר.
  3. קניבליזציה באתר– זוהי אחת החולות הרעות הקשות ביותר. כתבתי מאמר שלם המסביר כיצד לבצע דוח קניבליזציה וכיצד לטפל בו בצורה חכמה ונכונה. זהו דפים שיש להם קניבליזציה ומתחרים על אותו הביטוי וטפלו בהם בהקדם האפשרי.
  4. סרקו את האתר עם הצפרדע המצווחת– זה יעניק לכם תובנות לגבי הליקויים הטכניים של הSEO וכיצד לפתור אותם בצורה נכונה (כמו למשל לטפל בעמודים שבהם יש יותר מכותרת h1, או שאין אותה בכלל, טייטל משוכפל, טייטל ארוך מידי או קצר וכדומה.
  5. זהו באמצעות הצפרדע המצווחת את הדפים בעלי תוכן דל– אלו דפים שאו שאין בהם תוכן טקסטואלי רב או שהם דפים ריקים. עברו עליהם וקבלו החלטה מה אתם עושים איתם.
    לא משנה מה תחליטו, במידה ואתם מוחקים אותם בצעו הפניה 301 לדף עם תוכן דומה, על מנת לנתב את הקישור שלהם לתוכן מועיל אחר ולהימנע מראש מהתווספות של עמודי 404.
  6. בצעו אופטימיזציה מידי חודש– אחד הדברים החשובים בקידום אורגני זה להיות על זה! ככל שתעקבו אחרי הביטויים ותזקקו את התוכן ותוסיפו מילים רלוונטיות זה ישפר את הדירוג של העמוד\פוסט ויכול לשפר גם את ה CTR וההמרות (במיוחד בעבודה עם טייטל ודיסקריפשן).

אם תבצעו את הפעולות הללו מידי חודש ותימנעו מעשיה לא חיובית (ריבוי קישורים חיצוניים) ותוכן הנכתב על ידי בינה מלאכותית AI, תוכלו להתקדם.

התוכן היה ויהיה המלך

אחד הפרמטרים החשובים שגוגל מזהה בצמיחה של אתר אינה נמדדת בכמות הקישורים החיצוניים. היא נמדדת בהתפתחות עולם התוכן של האתר. לכן, הקפידו לייצר תוכן איכותי ובעל ערך שיעשיר את הגולשים שלכם מידי חודש בצורה עקבית. תוכן איכותי, תוך שימוש במילות מפתח רלוונטיות, יכולים לעשות היטב את ההבדל בין אתר שומם לאתר מתקדם.

תשקיעו בתוכן של האתר שלכם, ואני מבטיח לכם שאתם לא תתחרטו מכיוון שגוגל מתגמלים אתרים שמרחיבים את עולמות התוכן שלהם, תוך שהם מגדילים גם את מגוון מילות המפתח בשימוש ומחזקים את הרלוונטיות שלהם.

אז קדימה- אל תתייאשו, תתחילו לעבוד ואני בטוח שבתוך פרק זמן לא ארוך, תוכלו לקצור את הפירות מעמלכם הרב. בהצלחה 😊

אהבתם את התוכן? אודה לכם אם תעשו לייק ותשתפו- זה עוזר לי לגדול ולייצר עוד תכנים איכותיים בבלוג.

Rate this post
מוזמנים לשתף את התוכן
אבישי קמינר

אבישי קמינר

עוסק בשיווק דיגיטלי כ 6 שנים בדגש על קידום אורגני משנת 2007. חי ונושם תוכן, לועס אנליטיקס וסרץ' קונסול לארוחת צהריים, ובזמן הפנוי כותב לבלוג שלי ;) אוהב ללמוד ולהתמקצע בתחום הכי דינאמי באינטרנט. נשוי לעידית +2. מתגורר ביוקנעם המושבה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

דילוג לתוכן